De Next Step Podcast

Yess! In De Next Step Podcast is Maike van Meulen in gesprek met mensen die in een mate hersteld zijn van hun eetprobleem of eetstoornis. Het doel van deze podcast is inspireren, activeren, verbinden en het bespreekbaar maken. Hoe gaat het vandaag de dag met mijn gasten? Wat waren de oorzaken die hier naartoe hebben geleid? Wat is het eigen geleerde hieruit? Wat verstaan we onder hersteld zijn? Welke dagelijkse stappen helpen? Hoe draagt persoonlijke ontwikkeling bij? Wat voor een werk doen zij nu? De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step. Recent in de media en aanbevolen door o.a. WENDY, VROUW, LIBELLE, NRC, WEET. Veel kijk- en luisterplezier!

Episode 26: ‘’I’m proud to see who I became’’ – met Rachelle Ambrose
Rachelle Ambrose (22) uit Breda is singer-song writer en upcoming artist. Ze vertelt over haar geschreven nummer ‘Who I became’ en het verhaal erachter. Het nummer is met haar meegegroeid door de jaren heen en hoor je terug aan het begin en aan het einde van De Next Step Podcast via je favo streamingsdienst zoals Spotify, Itunes, SoundCloud. We hebben het over de kleine dingen die ertoe doen in onze mentale gesteldheid. Wat is het verschil tussen genezen en hersteld zijn? Rachelle is drie keer opgenomen geweest voor haar eetstoornis en verslavingen, met een combinatie van obsessie, perfectionisme, manipulatie, drang en dwang. Ook was liegen haar tweede natuur, maar nu voelt ze zich erom schuldig; ‘’mijn brein wordt weer gezond. Mijn brein is namelijk verslaafd’’, aldus Rachelle. Ze wilde haar cirkel doorbreken met een schop onder de kont die ze nodig had. Vooral de ervaringsdeskundigen konden dit bij haar bewerkstelligen. Zij hadden iets wat Rachelle ook wilde bereiken. Deze voorbeeldfunctie werkte voor haar. Nu heeft zij als doel een nieuw muzieknummer uit te brengen. Dergelijke doelen helpen haar voor een richting en houvast; ‘’want wat is anders het nut?’’ Muziek heeft voor haar een blije functie. Dit jaar gaat ze ook starten met haar opleiding tot ervaringsdeskundige.

Episode 25: Hoe Ik Nu Sta Voor Mijzelf – met Ivo de Ruijter
Ivo de Ruijter (25) is Lifestylecoach en begeleid mensen bij hun eetgedrag. Hierbij pakt hij alle aspecten aan die leiden tot een gewenste vorm van balans in hun mindset. We hebben het over taartpunten. Een leuke metafoor om te kijken hoe jij omgaat met je taartpunten in het leven. Ook hebben we het over een laag zelfbeeld wat leidde tot eetproblematiek bij Ivo en hoe hij dit omturnde naar stevig staan op zichzelf. Hoe ga je om als de omgeving niet in je gelooft? Hoe ga je om met mensen die je testen op je pad? Sta je dan nog steeds lekker? Veel luister- en inspiratieplezier! De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step door oprichter en podcast host Maike van Meulen.

Episode 24: ”Ik hoef niemand te redden, behalve mezelf” – met Sylvia Aimee
Singer-Songwriter Sylvia Aimee (24) heeft altijd gelooft dat ze een goed hart heeft, maar ze wist niet hoe ze dit kon inzetten in de wereld. Onder haar eetproblematiek lag voor haar de struggle om een plek in de wereld te vinden en dat ze ergens bij hoort. Ze beseft inmiddels dat het niet erg is om misschien niet ergens bij te passen en noemt zich een ‘happy loner’. Ze is graag op zichzelf en dat mag er nu zijn. Hersteld zijn is voor haar de rest van je leven blijven werken aan je mindset met kiezen voor je eigen geluk en om te kunnen gaan met tegenslag. Ze gunt haarzelf nieuwsgierigheid en speelsheid bij uitdagingen en om kansen te zien bij problemen op haar pad. Je bent immers je eigen superheld in het leven. Muziek is nog steeds haar reddingsboei in alles. Ze vindt het moeilijk om te praten over haar gevoelens, maar via muziek kan ze zich uiten. Sylvia werd in haar jeugd geïnspireerd door Taylor Swift en zag dat je regie kon nemen in het schrijven en creëren van eigen muziek. De wereldberoemde Taylor Swift werd haar voorbeeld. De beroemdheid linkte Sylvia ook naar ergens bij horen en vertelt hierover. Ze speelt rond minuut 15 in de Next Step Podcast haar prachtige zelfgeschreven nummer SUPERHERO op de gitaar. Want uiteindelijk zijn we allemaal onze eigen superheld. De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step, opgericht door podcast host Maike van Meulen.

Episode 23: Waarom Vergeving en Acceptatie Ertoe Doet – met Ricky Frissen
Ricky Frissen (27) neemt ons mee in de fitnessindustrie en de masculiene cultuur die er heerst. Wat kan dit doen met mensen? Hij neemt ons mee in zijn eetstoornis en in zijn proces van bewustwording die leidde tot herstel. Hoe draagt vergeven bij aan helen? Hoe vormde rouwen onderdeel in zijn herstel? Wat is rouwen en wat komt daarbij kijken? We praten over het hervinden van je identiteit. Wie ben je na een eetstoornis? Er valt een gat. ”Na mijn eetstoornis behandeling leerde ik het meest van wat ik erná leerde in mijn werk en leven, aldus Ricky. Wat helpt hem vandaag de dag? Veel Next Step luister en inspiratieplezier bij deze nieuwe aflevering. Voor jou! De Next Step Podcast is onderdeel van www.stichtingnextstep, opgericht door ook jouw podcast host Maike van Meulen.

Episode 22: Mensen kunnen veranderen, maar willen niet veranderd worden – met Eva Koenders
De intelligente Eva Koenders, 24 jaar, studeert voor haar Master Medische Informatiekunde. We hebben het over data in de zorg, patiënten dossiers en veranderkunde. Haar achtergrond nam ze mee in haar therapie die ze volgde. Naast de therapie die ze volgde keek ze ook door de bril van haar studie. En dat geldt natuurlijk voor iedereen. Het beïnvloed de ervaring van de patiënt. Zo is Eva geïnteresseerd in de groepsdynamiek. Hoe gaan mensen met elkaar om? Ze merkte de projectie op elkaar en de ander gebruiken als bliksemafleider om niet over jezelf hoeven te praten. Dit komt heel veel voor. Ze vertelt kort over haar organische ontstaan van haar eetstoornis. Eva ontgroeide haar eetstoornis maar heeft nog wel gedachtepatronen die steeds meer gaan slijten. Ze kan nog hard tegen haar zichzelf praten. Het is sindskort dat ze hiervan bewust is geworden. Ook tijdens ons gesprek vallen er kwartjes. De levensverhalen in De Next Step Podcast bieden Eva veel perspectief en het valt haar op dat mensen een leuk leven kunnen hebben naast de eetstoornis. Vanuit de behandeling was het heel zwart wit. Een groep zei; je kunt nooit herstellen. Er is ook een groep die zegt; je kunt herstellen maar dat ziet er zo en zo uit. En binnen de GGZ ervaart ze allebei; je kunt niet herstellen, maar de behandeling ziet er zo en zo uit. Dit zorgde ervoor dat Eva zich moedeloos en in de war voelde. De verhalen van andere mensen biedt dan veel meer perspectief want als ze hierop terugkijkt wordt ze er verdrietig van. Ze vertelt het verschil tussen de wetenschap en de praktijk en waarom ze niet gelooft in een vaste behandelmethode. Eva kijkt niet naar herstellen of hersteld zijn. Dat doet er niet toe. Wel: ‘’In hoeverre beperken mijn patronen die onder mijn eetstoornis liggen? Vanuit intrinsieke motivatie merk ik dan zelf of ik er wat mee wil doen.”

Episode 21: ‘’Ik sta aan de poort van mijn eigen brein’’ – met Claudio Fray
‘’We hebben geen eetprobleem maar een praatprobleem’’. Alles begint met erover praten en de schaamte erover los te laten’’, aldus Claudio Fray (26). Hij is sportinstructeur, inspirator, ondernemer in supplementen en heeft vier jaar een eetstoornis gekend. Hij voelde zich een ‘loser’ met een eetstoornis. Het voelde als eindeloos. Het is voor hem een onderbelicht onderwerp terwijl heel veel mensen er last van hebben. Zijn cultuurshock van Curacao naar Nederland was hiervoor de aanleiding, maar ook angst en ‘wat zullen mensen van mij denken?’’ Daarnaast kwam hij ervoor uit dat hij op mannen valt. Hij wilde in deze intense periode controle en regie hebben over zijn leven. Binnen voeding is hij dat gaan vinden. Het was een manier om te dealen met zijn nieuwe situatie. Claudio lacht: ‘’Maar je kunt uiteindelijk een prima persoon zijn en een leuk leven hebben hoor’’. Ook kracht in zijn body geeft Claudio 100% meer zelfvertrouwen. Zijn lichaam is letterlijk meer van hem geworden. Hij voelt zich sterk in zijn lichaam wat belangrijker is geworden dan zijn buitenkant. Hij laat zijn rode boekje zien. Een journal met zijn eigen gedachtes en actielijst zodat hij aan de poort staat van zijn eigen brein en leert wat hij dagelijks voelt. Als een vader die hij voor zichzelf wilt zijn schrijft hij lieve, milde gedachtes in zijn journal op. Ook hebben we het over spiritualiteit, geloven en durven te zijn wie je bent. Dat en nog veel meer. Het geluid is dit keer alleen alsof ik in de badkamer sta, sorry hiervoor, maar de inhoud van dit gesprek is geweldig! Veel luister en inspiratieplezier!

Episode 20: Een doel geeft mij positiviteit, hoop, liefde en kracht – met Meijntje Koopmans
Meintje Koopmans (23) heeft een niet aangeboren hersenletsel opgelopen en gaat voor een loopbaan als ervaringsdeskundige coach die mede is hersteld van een eetstoornis. Ze leerde om het verhaal uit haar verleden beknopt te beschrijven. Het bracht inzicht in wat ze heeft meegemaakt maar vooral hoe ze eruit is gekomen. Meintje werd tien weken te vroeg geboren en kreeg twee jaar lang sondevoeding waardoor ze nu minder haar eten kan proeven en structuur in eten lastig is. Op school werd ze heftig gepest, maar een leraar werd een ware held door de leerlingen een spiegel voor te houden. Toch zijn de gevolgen van pesten niet te overzien. Meintje raakte alsnog in een depressie en ontwikkelde een eetstoornis patroon. Gecombineerd met een burn out en PTSS kon ze de eetstoornis goed verbergen. ‘’Mensen hadden niet door dat ik ver heen aan het gaan was’’, aldus Meintje. Inmiddels zegt ze: Niemand is goed in alles. Het hoeft niet perfect. Ze deelt met ons een prachtig ontroerend gedicht om lief met ons lichaam om te gaan en werkt met dagelijkse en toekomstige doelen. Waarom zijn doelen zo belangrijk om een sprankeling te voelen in je leven? Ook neemt ze ons mee in hoe ze zich richt op de positieve vibes in haar leven. Geloof in jezelf, verwerk je verleden en houdt hoop.

Episode 19: Van rups naar vlinder – met Vivian Wezenberg
Vivian Wezenberg (27) zat vier jaar geleden in een kliniek in Zuid-Afrika en merkte dat ze goed was om haar verhaal te delen over haar 15 jaar eetstoornis. Om hiermee erkenning en herkenning te creëren voor het onderwerp. In Het voedselgevecht, een tv programma, deelde ze ook haar verhaal. In september van dit jaar lanceerde zij haar boek: Van rups naar vlinder. Het verlegen en teruggetrokken ‘rupsje Vivian’ ontstond door haar ervaringen in het leven. Vanaf haar achtste tot haar zestiende werd ze gepest en kende zij seksueel misbruik. Naast haar eetstoornis kende zij ook een blowverslaving, depressie en zelfbeschadiging. De metafoor van een vlinder ontstond in de kliniek in Zuid-Afrika en staat voor haar voor vrijheid en transformatie. Dat ze haar eigen ik kan accepteren en de schoonheid van haar eigen vleugels kan zien. Maar haar verleden was nog altijd een geheim en hield haar eetstoornis in stand. In Het Voedselgevecht kon ze haar hele verhaal en verleden voor het eerst verwerken en kreeg ze een trauma opname. Erna had ze haar eetstoornis niet meer nodig door haar innerlijke motivatie. Ze voelt zich nu een vrije vlinder. Schrijven helpt hierbij enorm om haar gevoel te uiten. Een vlinder zit ook op een tak om te reflecteren en rust te creëren; hoe gaat het met me? Wat heb ik nodig? Ze kijkt terug met dankbaarheid en trots naar haar eigen weg. Ze gelooft dat iedereen geboren wordt met een doel. Het is niet leuk geweest, maar hierdoor is zij nu wie ze is en kan ze andere mensen helpen met haar enorm inspirerende verhaal.

Episode 18: ‘’Ik heb controle over mijn eigen gedachten’’ – met Robin Schindelka
Alles wat we verlangen zit in ons. Alles wat je verlangt in je leven is in jouw controle om dat te kunnen bereiken. De kracht om het te kunnen bereiken zit in jezelf. Robin Schindelka (22, woonachtig in omgeving Antwerpen) inspireert mensen met de eigen mentale uitdagingen die ze kent. Ze gelooft in de kracht van andere persoonlijke verhalen. Ze is mindfull naar haar gedachtepatronen gaan kijken: ‘’Wat zijn mijn bewuste en onbewuste gedachtepatronen?’’ Eetproblematiek heeft Robin gekend, depressie en ook angstaanvallen waar dezelfde overeenkomende gedachtenpatronen in voorkwamen. Rond haar 15e was het op een dieptepunt. Wat heeft haar geholpen? In Nederland volgde ze de training ‘Een ander leven’ wat leidde tot haar herstel: Ze ontdekte dat ze controle had over haar gedachtegangen en vertelt hierover. Door de onzekerheid in de ogen te kijken en overtuigingen te ontkrachten kan ze nu bepaalde gedachtegangen loslaten. Zelfliefde ervaren is hierbij de belangrijkste voorwaarde, ‘no matter what’. We hebben het ook over spiritualiteit. Wat is dat? Hoe helpt het Robin? Mediteren helpt haar iedere dag door te vertrekken vanuit haar gevoel (hart) en niet vanuit gedachten (hoofd): ‘’Je moet je mind helemaal opnieuw programmeren’’, aldus Robin. Hoe het nu gaat: ‘’Als ik me licht voel ga ik niet graven in slechte gevoelens. Als ik me niet goed voel dan keur ik dat niet af maar dan kies ik voor mijn eigen geluk.’’ Ze is heel dankbaar en staat hier iedere ochtend bij stil en deelt 3 boekentips met ons op gebied van mindset en om negatieve gedachte om te kunnen turnen naar positieve voorwaartse gedachten. Download na deze aflevering haar gratis E-book ‘Spirit Basics – uit eigen ervaring’, bekijk haar YouTube Kanaal en lees blogs op haar website via haar instapagina hoe mensen een uitweg vinden bij hun mentale kwesties.

Episode 17: ”Hersteld zijn is je eigen definitie” – met Marieke Geurds
Kun je een lekker leven hebben terwijl je daarnaast ook nog eetstoornisgedachten kunt hebben? Marieke Geurds (26) is Voeding en Vitaliteitscoach. Wat heeft haar geholpen om mentaal lekkerder te staan? We hebben het over bikiniwedstrijden, een afgetraind lichaam hebben, en dat was ook een trigger voor haar: Zó moet ik ook worden. Maar wat is eigenlijk gezonde voeding en een gezond lichaam hebben voor jezelf? Dat hebben we nooit op school geleerd. Ben je gevoelig voor externe invloeden? En voor het vergelijken van jezelf met anderen? Misschien heeft een derde van de mensen in Nederland wel een vorm van een eetprobleem en niet alleen de mensen in klinieken. Marieke kreeg verschillende behandelingen voor een combinatie van haar hele erge anorexia, depressie en fanatiek sporten. Haar positief voorwaartse kantelpunt en inspiratiebron was een verhaal uit de serie ‘Tot Op Het Bot’ met Leontien van Moorsel, een team van behandelaars en presentatrice Sophie Hilbrand. Herstellen of hersteld zijn is volgens Marieke een eigen definitie wat je eronder verstaat. Op een rotdag is eten nog steeds het eerste wat niet goed gaat. Maar ze herkend wanneer het niet goed gaat door met name haar lagere zelfbeeld in bepaalde situaties. Het boek: ‘De moed van Imperfectie’ van auteur Brené Brown is een fijne houvast voor haar. Ze geeft een tip hoe je om kunt gaan om minder perfectie jezelf te gunnen en je hart te blijven volgen. Een passie in haar werk zorgt inmiddels voor meer plezier en vervulling in haar leven.

Episode 16: ‘’Het is wakker schudden om jezelf te mogen ontdekken’’ – met Lisa Ruijter
Lisa Ruijter (27) wilt bijdragen aan De Next Step Podcast omdat ze heeft ervaren dat juist de verhalen van mensen haar echt hebben geholpen om te geloven dat je over je eetprobleem heen kunt groeien. Verschillende blogs hebben haar geholpen. Door te gaan lezen begon ze te begrijpen wat achter haar eetprobleem zat. De obsessie met haar lichaam en emotie eten begon al in haar jonge jaren en ook tijdens haar sportopleiding. Ze dacht dat ze gezond bezig was. De lijn was zo dun. Na een dieptepunt waarover zij vertelt in deze aflevering is zij drie maanden een traject ingegaan op gebied van persoonlijke ontwikkeling en ging naar Australië met een vriendin backpacken. Tijdens het reizen kwam ze erachter dat het om de binnenkant van een mens gaat in plaats van de uiterlijke buitenkant. Inmiddels is zij mindset coach. Haar vriendin kreeg kanker en leefde zo maximaal haar leven in het moment. Dit maakte Lisa wakker en inspireerde haar enorm. Er is zoveel moois in het leven. Ze pakte alles aan, waaronder: Een coach vinden, veel boeken lezen, reizen, weg uit de omgeving om in te kunnen checken op haar intuïtie, op eigen benen leren staan en om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Twee boeken die ze iedereen kado zou willen doen zijn van auteur Mell Wells: 1) The Goddess Revolution en 2) Hungry for More. Ook volgde ze een opleiding bij deze auteur om inzicht te krijgen op gebied van de psychologie achter het eetgedrag. De opsteker die ze hieruit nog steeds meeneemt voor haarzelf: Als je denkt dat het een probleem is met je lichaam, dan is het eigenlijk een probleem in je mind en als je denkt dat het een probleem is in je eten, dan is het eigenlijk een probleem in je leven. Ook hebben we het over het belang van goed ademwerk en sluiten we af met waardevolle meditatie tips.

Episode 15: ‘’Ik mag er zijn en ik besta.’’ – met Sacaja Tjeerdsma
Ervaringsdeskundige begeleidster Sacaya Tjeerdsma (31) had 10 jaar eetstoornis tot ongeveer haar 21e. Een eetstoornis gaat niet over eten maar over alles wat eronder ligt vanuit een behoefte die niet vervuld kon worden. Bijvoorbeeld een lastige jeugd zorgde ervoor dat ze haarzelf op de achtergrond zette en stil werd. Zichtbaar mogen zijn is dan ook een onderwerp als een rode draad door haar leven. Af en toe kan ze nog bevriezen vanuit emotie wat ze wegdrukt en gaan dissociëren door onzichtbaar willen zijn. Ze vertelt hier openhartig over wat er dan gebeurd en wat haar nu helpt. Achterwaarts begrijpen van haar (eetstoornis) verhaal heeft haar gebracht tot de kern van haar zijn. Om uit te kunnen groeien tot wie ze nu is. Door met begrip naar haarzelf te kijken kan ze nu milder kijken naar haarzelf. Ook door te erkennen en herkennen dat ze nou eenmaal een verhaal en achtergrond heeft. Nu heeft ze haar leven vormgegeven en is zij sinds kort verloofd met haar vriendin en woont ze samen met hun kat in Amsterdam. Iets wat ze zich nooit kon voorstellen dat een dergelijk leven voor haar was weggelegd. Het brengt haar veel rust en daardoor staat ze meer in haar kern en nog meer in haar kracht. Welke facetten hebben haar nog meer geholpen, waaronder een ervaringsdeskundige die haar inspireerde? Wat was een twist point op haar weg? Hoe zette zij de situatie naar haar hand? En wat vraagt het als ervaringsdeskundige om je kennis en ervaring in te kunnen zetten voor mensen met een eetstoornis? Is dit voor iedereen weggelegd?

Episode 14: ‘Leer controle los te laten door te surfen met je golfen’ – met Sharon Brunenberg
Sharon Brunenberg (22) is in het afgelopen jaar 180 graden veranderd. Voor haar is hersteld zijn van een eetprobleem om de controle los te kunnen laten en in situaties te kunnen zeggen ‘het is wat het is’. Lang zag ze haar eetprobleem als een gezonde leefstijl willen hebben. Uiteindelijk had ze hulp nodig en ging zelf zoeken. Drie therapieën hielpen niet, maar haar eigen bazin en buurvrouw was lifecoach, ving haar op en gaf het boek ‘De Levenscode’. Dit boek en alles over mindset heeft haar niet meer losgelaten om aan de slag te gaan met haar persoonlijke ontwikkeling. We praten over omgaan met emoties: 3 weken kon ze zich rot voelen, kropte dit op en dan kwam er een emotiegolf. Maar in plaats van wegduwen laat ze dit er nu zijn. Dat brengt haar heel veel rust, met een lach op haar gezicht. Het kan soms zo groots lijken door de emotie, maar een klein golfje is makkelijker te filteren dan alle emotiegolven bij elkaar en om deze op te gaan kroppen. Ze zegt dan ook: ‘Leer om te surfen met je golven’. In haar relatie was het praten of verlaten. In plaats van samen televisie kijken, praten zij met elkaar. Ze geeft haar leven momenteel een 8. Ook is zij iedere dag bewust dankbaar op gevoelsniveau en delen we een mooie dankbaarheidsoefening.

Episode 13: ”Je blijft altijd nog wel bezig met hoe je eruit ziet” – met Annemiek Dek
We richten ons vaak op eetstoornissen als anorexia, boulimia en alle andere vormen die besproken worden in deze podcast. Maar ook mensen die te zwaar zijn geworden kunnen een eetprobleem hebben. Wat is het verschil? Annemiek Dek (49) woog 131 kilo en weegt inmiddels op een constante manier 70 kilo. Soms wordt er denigrerend gekeken naar dikke mensen, aldus Annemiek, terwijl er vele oorzaken kunnen zijn. In het jaar 2000 koos ze voor een maagbandje. Het maagbandje zorgt ervoor dat je afvalt en zorgt voor haar voor een mate van regulatie. Na haar maagbandje duurde het tien jaar om haar nieuwe lichaam te accepteren. Het zelfvertrouwen was alsnog een lastige kwestie. Nu staat ze als eerste op de dansvloer en voelt ze geen schroom meer. Tegelijkertijd heeft ze nog steeds de neiging om kleding in een grotere maat te kopen uit gewenning. Ze is tevreden met haar lichaam en verschuilt zich niet meer, maar de warboel blijft soms nog en haar hoofd vindt ze letterlijk verschrikkelijk. ”Het plaatje is veel groter dan alleen afvallen op zichzelf staand geweest”, aldus Annemiek. Goed verzorgen geeft haar nu een goed gevoel. Op slechte dagen heeft ze nog steeds geen rem op eten. Het maagbandje is haar redmiddel maar voelt voor haar dubbel. Als ze uit eten gaat en teveel eet dan zorgt het maagbandje dat het teveel aan eten eruit gaat. Ondanks alles is ze blij en dankbaar dat het haar gelukt is. Van een cijfer 2 over haar leven is ze naar een 7,5 gegaan, ondanks alle omstandigheden nu ook op dit moment. Haar wijze woorden die ze afsluitend deelt met ons: ”Kijk niet op jezelf neer als het eens niet lukt en laat je niet in een hoekje drukken.”

Episode 12:‘’Goed voor mezelf zorgen gun ik nu mijzelf’’ – met Nienke Appels
Lang kon Nienke Appels (28) zichzelf wijsmaken dat ze gezond bezig was met haar eetpatroon en sporten. Maar je moet eraan toe zijn om het toe te geven dat het problematisch is. Nienke over haar omgeving: ‘’Ik werd immers gezien als fitgirl, je ziet er goed uit, slimme meid, je hebt gestudeerd, het taboe hieromtrent. Waarom houd je je hier dan mee bezig?’’ 1,5 jaar geleden deelde ze voor het eerst haar coming out verhaal voor &C van Chantal Janzen. Een last viel van haar schouders. Met familie en een vriendin op vakantie wilde ze het eetprobleem loslaten. Ze had toch geen controle door 24 uur per dag met je naasten op vakantie te zijn. Haar kalmte aan de buitenkant is inmiddels ook haar binnenkant geworden. Ze herkent het als ze niet lekker in haar vel zit. Als ondernemer zegt ze: ‘’hoe beter dat het met mij gaat, hoe beter het met mijn business gaat’’. Momenteel volgt ze hypnotherapie naar haar onderbewuste psyche om bepaalde gedachten omtrent negatief zelfbeeld, hard voor haarzelf zijn, controledrang en perfectionisme om te kunnen buigen en te herprogrammeren. Negativiteit kan namelijk voor triggers zorgen om terug te vallen naar haar eetprobleem. Het delen met een vriendin helpt heel erg, maar ze leest ook elke dag en heeft een erge interesse voor persoonlijke ontwikkeling onder het mom: ‘’Baat het niet dan schaadt het niet, en anders leer je wel weer iets’’, aldus Nienke. Ze let meer op haar grenzen en probeert ook de Corona tijd naar haar hand te zetten. Geen yoga buiten de deur? Dan een yogamat in huis: ‘’Ik gun mezelf nu de tijd om goed voor mezelf te zorgen.’’ Ook deelt ze met ons haar grootste droom!

Episode 11: ‘’Wat heb ik te leren? Wat is de stap die ik kan zetten?’’ met Ingrid ten Have
Ingrid ten Have is 45 jaar en heeft 3 kinderen. Karlijn, haar oudste dochter van 16 jaar, was 9 jaar toen zij anorexia ontwikkelde. Een intelligent meisje die zich anders of verder voelde dan haar omgeving. Moeder Ingrid volgde haar gevoel en besloot om haar dochter thuis te begeleiden en niet in een kliniek op te laten nemen. Protocollen waren er te belangrijk met een volgorde in behandeling, maar dat hielp haar dochter Karlijn niet. Ingrid richtte zich vervolgens op vooruitkijken; wat is er nodig? Een ervaringsdeskundige leerde Ingrid precies wat in het hoofd om kan gaan van haar dochter. Wat moet je wel doen? Wat moet je niet doen? Ingrid besloot zelf therapie te geven aan haar dochter. Dit was zoeken naar de vorm als moeder. Vervolgens voelde het goed om het stokje te laten overnemen op mentaal niveau en niet met de focus op eten. Nog steeds is Karlijn niet volledig hersteld. Het lichamelijke aspect om aan te komen is op dit moment een spannend proces. Mentaal gaat het heel goed door de vragen te blijven stellen als; wat heb ik nog te leren? Wat is de stap die ik nu kan zetten? En ook Ingrid leerde veel door het proces van haar dochter als spiegel. Zo ontdekte ze dat het krachtig en stoer is om je koers bij te stellen waar ze bijvoorbeeld altijd psychologie wilde studeren maar nooit heeft gedaan en dat ze allebei hoogsensitief zijn. Ook is ze gaan schilderen voor verbeterd contact met haar innerlijke gevoel. Nu geeft zij als kunstenares en coach ook workshops in schilderen aan mensen met een eetstoornis. Ze eindigt haar woorden met: ‘’Als je een weg kiest en het blijkt toch niet de juiste te zijn; koester dat. Voel de klik en een verbinding voor de juiste richting.’’

Episode 10: ”Mijn emoties kan ik nu herkennen en delen met mensen” – met Maaike Kooijman
Maaike Kooijman, 23 jaar, is Fotograaf, Redacteur en Podcasthost van Mentalig bij MIND. Een stichting over psychische gezondheid. Maaike neemt ons mee dat ze gepest is op de basisschool, wilde verdwijnen, en eten kon haar geruststellen. Dit heeft gespeeld vanaf ongeveer haar 10e of 11e levensjaar en was haar grootste geheim. Mensen mochten het niet weten. Eind 2018 is zij hulp gaan zoeken voor haar eetstoornis en dwangstoornis. Een ervaringsdeskundige met haar verhaal werkte inspirerend om open te kunnen zijn over je verhaal. Het afgelopen jaar is ze heel erg veranderd. Zo kan ze haar emoties herkennen, heeft ze meer connectie met mensen op een dieper level gekregen omdat ze veel meer is gaan delen en zeggen wat ze denkt. Dit creëert voor haar diepere banden. ‘’Toch is het delen niet altijd makkelijk door ook de buitenwereld en in deze maatschappij’’, aldus Maaike. Inmiddels zijn de symptomen weg van eetbuien of maaltijden overslaan. Het psychologische blijft nog wel een beetje. Bijvoorbeeld het beeld over haar lichaam. Hersteld zijn is volgens Maaike niet dat het alleen maar goed met je gaat, maar dat als het slecht gaat dat je er goed mee om kunt gaan. Vele verschillende verhalen horen vindt zij belangrijk om herkenning te krijgen van andere mensen en om het te geven in De Next Step Podcast. Achterwaarts je eetstoornis hoofdstuk begrijpen, accepteren en helen is belangrijk, om vervolgens met name te kijken in het nu hoe je verdere voorwaartse stappen kunt zetten naar je toekomst toe. Ervaar dit openhartige, warme en open gesprek. De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step.

Episode 9: – ‘’Mijn identiteit moest ik herontdekken’’ – met Esti van Dieen – Timmer
Esti, 33 jaar, is heel dankbaar geworden voor alles om haar heen, als een positief gevolg van haar donkere eetstoornis periode die zij kende vanaf ongeveer haar 19e tot haar 29e. Ze kreeg na veel therapie een gezonder eetpatroon en compensatiepatroon die gericht was op sporten. Toch waren er nog altijd stemmen in haar hoofd als ‘dat kan niet, dat mag niet’ als haar man vroeg om bijvoorbeeld uit eten te gaan. Niet mogen voelen, niet willen voelen en dat ook niet uitspreken lag op de loer. Daarnaast was haar eetstoornis 10 jaar lang haar identiteit maar daarna kwam het herontdekken van haar eigen identiteit met de vraag: Wie ben ik? Wat vind ik leuk? Wat vind ik minder leuk? Hoe mag ik er zijn als zus, vrouw, dochter, vriendin naast de rol van sporter? Haar rollen moest Esti herontdekken na haar jarenlange eetstoornis. Maar inmiddels is dat anders: ‘’Ik mag er zijn met mijn emoties en daardoor heb ik die strenge gedachten niet meer nodig. Huilen en emoties zag ik als een zwakte.’’ Sporten geeft Esti nu plezier, kracht, uitdaging en het leren omgaan met haar grenzen in het dagelijkse leven. En een doel geeft haar een perspectief en focus. Nu heeft Esti haar eigen praktijk waarbij ze mensen helpt met een eetstoornis. ‘’En ook na je herstel is het van belang om je verhaal te blijven vertellen, en om goed voor jezelf te blijven zorgen’’, aldus Esti: ‘’Je komt weer dingen in de maatschappij tegen; blijf om hulp vragen en aan jezelf werken. Met een zacht kussen waarop je mag en kan terugvallen bij bijvoorbeeld Stichting Next Step. Het hoofdstuk van je eetstoornis mag ook een plekje krijgen, mét humor en relativering.’’

Episode 8: ‘’Mij openstellen en een vraag stellen bracht mij verder’’ – met Sandra de Vries
Sandra de Vries, 38 jaar, is niet eerder zo openlijk geweest in haar leven als in deze aflevering over haar achtergrond met een eetstoornis. Ze hoopt nog meer begrip te kunnen creëren door het delen van haar verhaal en wat haar heeft geholpen. Dat je met een eetstoornis er óok mag zijn en meetelt. Spanning in huis deed haar als kind niet goed. Dit zorgde onder andere voor onzekerheid en de vlucht naar eten. Bij stress en spanning kun je terugvallen in je eetstoornis volgens Sandra. Het is dan ook van belang om je bewust te blijven van je eigen gedrag en dat je signalen blijft leren herkennen. Zo is ze twee jaar geleden in een zware depressie terecht gekomen en kwam haar eetstoornis weer terug. Nu ga het best goed en is ze de eetstoornis meer de baas. Dit komt nu door haar toffe baan die voor zingeving zorgt als re-integratie coach, maar ook de diagnose autisme die ze vorig jaar kreeg waardoor dingen beter op zijn plek vielen. Daarnaast heeft ze afscheid genomen van bepaalde mensen én fijne mensen erbij gekregen. Die met begrip er voor haar zijn en naar haar luisteren. Ze heeft de situatie naar haar hand gezet en staat nu open voor een relatie. Wat ze heeft geleerd in de afgelopen jaren: ‘’Je openstellen en een vraag stellen brengt je verder’’, aldus Sandra. De wereld ging voor haar open door het niet alleen te hoeven doen. En mensen wíllen vaak ook graag helpen. Ze sluit af met een prachtig inzicht die voor ieder mens kan helpen in werk en leven en hoe we om kunnen gaan met piekeren. In het gesprek realiseert ze hoeveel ze geleerd heeft. Ze is trots op wat ze bereikt heeft. Prachtig dat ze dit uitspreekt en dit haarzelf geeft! De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step van oprichter Maike van Meulen.

Episode 7: ”Ik durf nu te kijken naar wie ik ben en waar mijn kracht ligt” – met Dunya Vermaat
Dunya Vermaat, 35 jaar, heeft eetproblemen gekend vanaf haar twaalfde levensjaar die zijn ontstaan als turnster op hoog niveau. In de middag werd ze gewogen door haar trainsters om haar gewicht te checken. Ze wilde voldoen aan de gestelde eisen om gezien en gehoord te worden. Haar perfectionisme, gezinssituatie, een verkrachtingstrauma en een relatie die uit ging zorgde onder andere voor haar eetgedrag. Maar ook andere facetten, waar men 14 jaar later achter is gekomen door een psychologisch onderzoek. Hoe creëerde Dunya haar weg naar herstel? ‘’Ik heb eerst mijn leven vorm gegeven voordat ik mijn eerste stap naar herstel kon maken”. Na vele malen terugval en verschillende behandelingen heeft de herstelacademie, Enik Recovery College in Utrecht, haar effectief geholpen in de afgelopen 4 jaar. ‘De school des levens’ geeft haar ‘de diagnose: Vrije ruimte’. Hun werkwijze zorgde voor hoop en verbinding met haarzelf en anderen. Inmiddels is zij opnieuw haar identiteit aan het ontdekken door te kijken naar: Hoe zorg ik voor mijn eigen welbevinden op gebied van hoop, persoonlijke verantwoordelijkheid, eigen ontwikkeling, opkomen voor mezelf en steun, met daar bovenop een gereedschapskoffer voor een goed gevoel? Voor Dunya is hersteld zijn de verbinding met haarzelf waarbij ze haar hart volgt en haar hoofd meeneemt om het uit te voeren. Inmiddels heeft ze haar diploma als ervaringswerker. Ze wilt mensen het gevoel geven dat ze mens mogen zijn waarbij perfectie én mislukking niet bestaat. Wederom een prachtig, dapper, ontroerend, krachtig, waardevol verhaal om naar te luisteren. De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step van initiatiefnemer Maike van Meulen.

Episode 6: ”Je mindset en overtuigingen zijn belangrijker dan het eten” – met Mieke Epker.
Mieke is 53 jaar en 6 jaar hersteld van een eetstoornis. Ook heeft zij een drankverslaving gekend en een burn-out in haar veertiger jaren. In haar puberteit had ze Anorexia vanuit eenzaamheid en is ook teruggevallen op latere leeftijd. Ze heeft zichzelf altijd anders gevoeld dan anderen en werd gepest op school. Ook heeft ze misbruik gekend in haar familie. Ze was goed in niet eten en dat was het enige waar ze zichzelf goed in vond. Daar hield ze zich aan vast. Nu helpt zij andere mensen met haar eigen praktijk. Hierbij heeft ze het niet over eten, maar over de mindset en overtuigingen van de mens die onder het eetgedrag liggen. Ze vindt het belangrijk dat het verhaal vertelt blijft worden zolang het nodig is. Dit om het taboe rondom eetstoornissen te doorbreken en de huidige zorg die we kennen openlijk bespreekbaar te maken met elkaar. Ervaar dit prachtige gesprek met Mieke. De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step van oprichter en initiatienemer Maike van Meulen.

Episode 5: De shit van je verleden is de mest van je toekomst” – met Alexandra van Wolven.
Alexandra van Wolven is 57 jaar, Therapeut bij de GGZ. Van haar 14e tot haar 24e heeft zij een eetstoornis gekend, net als haar dochter. Hoe gaat ze hiermee om? Als kind is Alexandra misbruikt en kende onveiligheid en slechte communicatie in het gezin. Ook hebben we het over het begrip ‘eetgestoord’ zijn. Wat is dat precies? Vandaag de dag houdt ze van creëren, motiveren en activeren. Dit is aan te leren door ons neuroplastische brein. Het leven kan heel erg leuk zijn en dat gunt ze iedereen. Je kunt je eigen verleden laten belemmeren en onderdrukken. Maar wat als je kansen kunt zien om verder voorwaarts te kunnen bewegen? Het is niet nodig om geheimen, angst, verdriet, boosheid of eenzaamheid in je eentje te dragen. Die kun je altijd delen. Voorbij de drempel wordt dit delen steeds makkelijker. Ervaar dit inspirerende verhaal. De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step van oprichter Maike van Meulen.

Episode 4: ”Eetstoornis is onderdeel van mijn verslavingsproblematiek” – met Peggy-Sue Figueira
Peggy-Sue, 54 jaar, is oprichter van PSF Verslavingszorg. Volgens haar is een eetstoornis vaak onderdeel van de verslavingsproblematiek. Als Peggy-Sue drinkt raakt ze geobsedeerd, net zoals met cocaine en vele andere dingen die ze heeft ervaren. Met eten is het volgens haar soortgelijk. Drinken had een functie om te dempen en eten ook. Op 5 jarige leeftijd begon de verstoorde relatie met eten met ‘bingen’; op een abnormale manier abnormale hoeveelheden eten. In haar drama en verdriet kan ze melancholisch en dramatisch worden. Bij tegenslag kan dit gedrag nog steeds naar voren komen. Ze voelde zich als kind niet veilig. Ze was nooit goed genoeg en mist tot op de dag van vandaag regelmatig verbinding met zichzelf en met anderen. Ook vertelt ze over andere ervaringen. Ze is nu meer bewust van haar gedrag en handelen maar daardoor is het voor haar allemaal niet minder pijnlijk in de ervaringen. Praten helpt daarover. Qua voeding staat ze beter dan ooit en neemt je mee in haar 12 stappen. De Next Step Podcast is onderdeel van Stichting Next Step van oprichter Maike van Meulen.

Episode 3: ”Pestgedrag leidde tot mijn eetstoornis” – in gesprek met Robin Groen
Pestgedrag op de basisschool was een van de oorzaken dat leidde tot een eetstoornis bij Robin Groen, 47 jaar. Een patroon die vele jaren in zijn systeem heeft gezeten. Tot recent was Robin de hele dag hard aan het werk, met veel stress en voelde zich niet lekker in zijn positie. Op de bank kwam in de avond de demonische Robin tevoorschijn met zelfvernietigende gedachten. Vervolgens ging hij de koelkast en de trapkast in. Alles werd opgegeten onder het mom: ‘Fak de hele wereld’. Direct erna had hij dan weer spijt. Een jarenlang gevecht in zichzelf. Robin heeft zijn mate van bewustzijn in de afgelopen tijd vergroot. Hoe heeft Robin zijn eetstoornis en eigen gedrag doorbroken? Maar ook; hoe ging het na de eetstoornisbehandeling in 2018? Hoe gaat het nu in werk en leven? Wat is het culturele taboe van mannen met een eetstoornis en hoe gaat Robin daar zelf mee om? Een prachtig eerlijk en mooi gesprek. Voor jou! De Next Step Podcast is een intitiatief van Maike van Meulen als onderdeel van Stichting Next Step.

Episode 2: ”Mijn verhaal delen zorgt voor vrijheid” – met Daphne van Kuppeveld
Daphne van Kuppeveld, 49 jaar, werkt in de modewereld en is hersteld van haar eetproblematiek. In de kantine waar ze komt en waar het uiterlijk een belangrijke rol speelt gaat het alleen maar over diëten. Het doet haar pijn om te zien hoe mensen wellicht dezelfde kant opgaan als de jaren waarin Daphne verkeerde. In haar pubertijd was ze erg lang en begon ze meer te eten. Ze ontving opmerkingen dat ze steeds meer aankwam. Ze ging zich meten met anderen en vond zich nooit passend in de maatschappij met maatje 36. Het kleine meisje Daphne is lang bij haar gebleven die geaccepteerd wilde worden. De eetstoornis zat diep en was zelfs een geheim voor haar partner. 3,5 jaar geleden heeft ze haar verhaal gedeeld in een brief. Deze coming out gaf haar meer vrijheid en een nieuwe wereld ging voor haar open. Ervaar dit openhartige en prachtige gesprek!

Episode 1: Hoe een boek schrijven Ananda hielp met haar eetproblematiek – met Ananda de Jager.
Maike van Meulen is in gesprek met Ananda de Jager, 26 jaar, auteur van Poems of Recovery. In deze gedichten deelt ze haar herstelproces van 10 jaar eetproblematiek. Ze vertelt over haar eetproblematiek en hoe zij nu haar draai in werk en leven heeft gevonden. Laat je inspireren met wat ze ervan geleerd heeft, wat haar missie nu is en over haar inzichten die jou verder voorwaarts kunnen helpen in werk en leven!

Iedere zaterdag een nieuwe aflevering. Voor jou!

Featured in o.a.