Jouw groei. Onze aandacht.

Voel je thuis bij Stichting Next Step. Ben je hersteld van een eetprobleem of eetstoornis en wil je blijven werken aan jouw persoonlijke groei voor het benutten van jouw maximale potentie? Voor jouw Next Step? Wij staan voor jou klaar!

Wat is hersteld zijn?

Geschreven door Maike van Meulen.

Wat is hersteld zijn van een eetstoornis? Consensus moet nog worden bereikt onder wetenschappers als het gaat om de definitie van hersteld zijn. Er is ook meer duidelijkheid nodig over de wijze waarop herstel gemeten kan worden. De prognose en het herstel van een eetstoornis zijn hierdoor nog altijd moeilijk te voorspellen.

Gelukkig wordt er wel steeds meer erkend dat het verder gaat dan het herstellen van eetgedrag. Dat ook onderliggende psychische factoren van belang zijn om aan te werken. Ik geloof erin dat hierin de oorzaken liggen die hebben geleid tot een eetstoornis. En waarop je ook invloed hebt om deze oorzaken positief om te buigen vanuit intrinsieke motivatie.

Aangegeven wordt vanuit recent onderzoek dat er de volgende criteria voor herstel zijn:

• verbetering van het eetgedrag en het gewicht
  • verbetering van de lichamelijke gevolgen van een eetstoornis
  • het ontwikkelen van een positieve lichaamsbeleving
  • het krijgen van meer zelfvertrouwen en eigenwaarde
  • het herkennen en uiten van lichamelijke gevoelens
  • het herkennen en uiten van psychische emoties
  • het ontwikkelen van voldoende sociale vaardigheden om maatschappelijk te functioneren.

De vraag blijft; wat betekent het als de definitie van hersteld zijn van een eetstoornis niet bestaat? Wat is dan de definitie van zelfredzaamheid nog voor mensen? Een woord waarop gestuurd wordt binnen instellingen. En wat is het gevolg hiervan voor onze maatschappij?

Je bent blij en trots dat je je eetgedrag redelijk onder controle hebt en bijvoorbeeld een beetje gewerkt hebt aan je mindset. Maar daarna begint het pas en daar komt Stichting Next Step. Wat ik namelijk vaak hoor is dat mensen erna geen doel hebben of hun missie niet kennen. Of toch nog te kampen hebben met bijvoorbeeld angst, perfectionisme, niet goed hun emoties kunnen uiten, zich neerslachtig voelen. Een stap voorwaarts willen maken, even vast op de rotonde zitten, maar hun Next Step willen maken. Herken je dat? En dat is logisch! Veranderingen aanbrengen in ons brein kost tijd en kracht.

Jouw groei. Onze aandacht.

Stichting Next Step staat structureel klaar voor jouw persoonlijke groei. Voor jouw Next Step ná herstel van eetproblematiek of een eetstoornis. Wil jij jouw mooiste leven leiden, af van jouw belemmeringen en jouw volledige potentie benutten? En herken je jezelf in onderstaande één of meerdere punten:

• Je bent bang voor een mogelijke terugval
  • Je wilt laagdrempelige hulp zonder een wachtlijst
  • Je hebt even een vraag
  • Je hebt behoefte aan een kort moment van sparren
  • Je wilt af van je angst, falen of paniekaanvallen
  • Je bent klaar met je perfectionisme en kritische stem
  • Je wilt werken aan je trauma’s en deze wilt verlichten
  • Jij wilt jouw maximale potentie benutten om jouw missie te leven
  • Je bent klaar voor jouw Next Step in life!

Neem contact met ons op of lees onze blogs, de online Next Step krant die binnenkort verschijnt en ervaar onze coachsessies en events.

Ook binnen bedrijven en het onderwijs staan wij klaar.